Gerritse Accountants
Gerritse Accountants
  • Wie wij zijn
    • Over ons
    • Werkwijze
    • Team
    • Werken bij
  • Diensten
    • Accountancy
    • Fiscaliteit
    • Administratie
    • Salaris en personeel
    • Advies
  • Nieuws
  • Contact
Inloggen
Nieuws

Kan een werknemer van zijn arbeidsovereenkomst af voordat hij is gestart?

Kan een werknemer van zijn arbeidsovereenkomst af voordat hij is gestart?

Een onderneming heeft een openstaande vacature voor de functie van inkoper. Om een geschikte vervanger te vinden, schakelt zij een recruitmentbureau in. Kort daarna introduceert het bureau een kandidaat. Na een eerste kennismakingsgesprek en verdere onderhandelingen komen beide partijen in september 2024 overeen om een arbeidsovereenkomst te sluiten. Het contract wordt ondertekend en vastgelegd wordt dat de man per 1 mei 2025 zal starten als inkoper bij de onderneming.

Enkele maanden later laat de man telefonisch weten dat hij afziet van de functie. Hij geeft aan dat hij een promotie heeft ontvangen bij zijn huidige werkgever en besluit die te accepteren. Kort daarop laat de onderneming weten het niet eens te zijn met deze gang van zaken. De onderneming is van mening dat zij recht heeft op een schadevergoeding, omdat de man de afgesproken opzegtermijn van drie maanden niet in acht heeft genomen. Volgens de werkgever gaat de wettelijke opzegtermijn pas lopen na aanvang van de werkzaamheden. De man is het daar niet mee eens.

De kantonrechter is van oordeel dat man gelijk heeft. De wettelijke opzegtermijn begint al te lopen op het moment dat de arbeidsovereenkomst is gesloten. De Hoge Raad heeft reeds in 1917 geoordeeld dat de normale regels van opzegging al gelden vanaf het moment dat de arbeidsovereenkomst is getekend. Ook als er nog geen arbeid is verricht. De rechtbank benadrukte dat deze interpretatie strookt met het doel van een opzegtermijn, namelijk de werkgever voldoende tijd bieden om op zoek te gaan naar vervanging.

Naar overzicht

Gerelateerde artikelen

Aanzegging of opzegging arbeidsovereenkomst?
  • Arbeidsrecht

Aanzegging of opzegging arbeidsovereenkomst?

11 mei 2023
Terugbetaling teveel opgenomen verlof
  • Arbeidsrecht

Terugbetaling teveel opgenomen verlof

02 jun 2022
Toepassing ketenregeling arbeidsovereenkomsten bepaalde tijd na afloop bbl-overeenkomst
  • Arbeidsrecht

Toepassing ketenregeling arbeidsovereenkomsten bepaalde tijd na afloop bbl-overeenkomst

22 feb 2024

Gerritse Accountants B.V.
Burg. de Bruïnelaan 107
3331 AD Zwijndrecht

Tel: 078 612 01 22
Fax: 078 612 53 58
E-mail: info@gerritse-accountants.nl

Als ondernemer wilt u meer dan een goede accountant.

Wie wij zijn
  • Over ons
  • Werkwijze
  • Team
  • Werken bij
Diensten
  • Accountancy
  • Fiscaliteit
  • Administratie
  • Salaris en personeel
  • Advies
Gerritse Accountants
  • Nieuws
  • Contact
Inloggen klantportaal
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Klachtenregeling